Historia

September 1946. Ett antal motorentusiaster beslutar sig för att bilda en motorförening, och Vetlanda Motorsällskap såg dagens ljus. En förening som under åren bland annat har haft isspeedway, isracing och motocross på agendan, utöver speedway förstås. 

Arbetet med en motorbana inleddes i oktober 1946 och på midsommardagen 1949 så kördes invigningstävlingen på Motorstadion. Evert ”Kumla-Frasse” Fransson vann tävlingen efter skiljeheat mot den då 19-årige – som tidningarna uttryckte det – ”Smålandskometen” Rune Sörmander från Nässjö, samt Conny Lövgren från Motala. 

Under 50-talet kördes tävlingar där klubbens förare deltog i en Smålandsallians under namnet Dackarna. VMS var dock inte nöjda med att Växjö och Målilla försåg sig med de bästa bitarna i verksamheten och i mars 1960 beslut klubbens årsmöte att gå ut ur Smålandsalliansen/Dackarna. Efterföljande år körde föreningen serielag i egen regi, och i premiärmatchen i juni månad blev Njudungarna tvåa bakom Kaparna B vid fyralagsmatchen i Division 2 Södra på Växjö Motorstadion. I tabellen blev man sedermera tvåa, bakom just Göteborgslaget Kaparna B. 

Efter sex inledande säsonger i Division 2 från 1961-66 så har representationslaget sedan 1967 befunnit sig i Sveriges högsta serie inom speedway, med undantag för sammanlagt fyra säsonger, i två olika omgångar. Efter att ha varit nere och vänt i Division 2 under en säsong så återkom Njudungarna till högsta serien med dunder och brak 1976. Under ledning av lagledare Henry Stein, och med bl.a. Bosse Wirebrand samt dåvarande nyförvärvet Christer Löfqvist i laget, så körde man hem SM-guldet som nykomling efter 55-23 mot Vargarna i omgång 12, trots att två omgångar då återstod av serien. 

Under 80-talet stod ofta Stockholmslaget Getingarna i vägen för framgångarna, men efter åtta raka silvermedaljer, från slutet av 70-talet och framåt, så togs två raka SM-guld 1986-87. Detta decennium var stort även ur synvinkeln som arrangör, då tre stycken s.k. Intercontinentalfinaler (1982, 1985, 1988) kördes på Motorstadion. Tävlingarna, som var sista steget innan dåtidens enskilda VM-final, lockade storpublik och rekordet från 1982 års tävling på 11 517 betalande personer står sig än i dag. 

Två bronsmedaljer för Vetlanda, som var lagnamnet fr.o.m. 1986, blev facit under 90-talet, men avslutningen på decenniet blev av det tråkigare slaget. Laget slutade näst sist i 1999 års elva lag stora Elitserien, och tillsammans med Bysarna degraderades man till Allsvenskan, samtidigt som Team Svelux (numera Dackarna) tog plats i speedwayens finrum. 

Vetlandalaget arbetade hårt för att återvända till Elitserien, men en ödesdiger förlust mot Filbyterna i Linköping gjorde att laget ”bara” blev tvåa under 2000-talets första speedwaysäsong. Detta följdes upp med en tredjeplats bakom Örnarna och Lejonen under 2001, men 2002 vann man serien med 27 förarpoäng tillgodo på tvåan Piraterna. Vetlanda var tillbaka i Elitserien! 

Efter att ha etablerat sig i Elitserien med en femteplats under 2003, med god hjälp av nya huvudsponsorn Elitfönster och under namnet VMS Elit, så har klubbens representationslag därefter varit en maktfaktor i svensk speedway. Sex SM-guld (2004, 2006, 2010, 2012, 2014, 2015), fyra silver- (2005, 2008, 2013, 2017) och två bronsmedaljer (2009, 2019) är ett facit som talar för sig själv.