Flat track

Flat track – USAs äldsta motorsport – tillhör den snabbast växande motorsporten i världen och lockar en ny publik och ny typ av förare till motorbanorna.

Flat track är precis som speedway en rundbanegren och körs på samma sorts underlag och banor.

Startfältet begränsas bara av vad banan är klassad för och kan variera från 4-12 ekipage, men vanligast är 8-12 förare på en bana samtidigt. Starten sker från stillastående på ljussignalen, när den släcks kör man. Det är tillåtet att även använda startgrind eller flagga som startsignal, vilket kan regleras genom tilläggsregler.

Antalet varv bestäms enskilt för varje klass och tävling och anges i respektive tävlings tilläggsregler. Vanligt är 4-8 varv (beroende på banans längd), men det är inte ovanligt med upp till 25 varv i de tuffaste klasserna i USA.

Oavsett klass är det vanligast att man tävlar individuellt mot varandra. Ofta i ett tidsheat följt av två semifinaler och en final eller tre heat och final med kvalificering genom sammanlagd poäng. Denna variant är vanligast i Europa, men vilken variant jämte antalet finalplatser som gäller, anges i tilläggsregler angivna av tävlingsarrangören för respektive tävling eller cup.

Speedway och flat track är en mycket bra kombo eftersom samma förutsättningar krävs och båda grenarna regleras under samma SR för trackracing med ett tilläggsreglemente för flat track gällande klasser, motorcyklar och tävlingsregler.

Flat track körs i följande grenar i Sverige:

Varje tävlingsarrangör kan lägga till eller välja bort klasser enligt tilläggsregler. Tävlingsarrangör kan också genom tilläggsregler välja att dela upp en klass i grupper, exempelvis i åldersspann i klassen Vintage. Här följer en kortare beskrivning av de olika klasserna.

JUNIOR: Alla motorcyklar som finns representerade i övriga klasser välkomnas i denna klass för alla från 14 år. Flat Track däck 18” eller 19” är att föredra men inget krav. Cross/enduro, dubbat eller spik ej tillåtet. Nödstopp/dödare och hajfena är inte obligatoriskt men att föredra. Frambroms ska kopplas ur eller monteras av. Bakbroms är obligatoriskt.

NEWBIE: För dig som aldrig provat tidigare, är detta en klass att starta i. Du kan prova på med din vanliga motorcykel men du kan behöva exempelvis montera av backspeglar eller andra utstickande saker eller väs kor, toppbox eller liknande. Flat T rack däck eller speedwaydäck är att föredra men inget krav. Cross/enduro, dubbat eller spik ej tillåtet. Nödstopp/dödare är inte obligatoriskt. Frambroms ska kopplas ur eller monteras av. Klassen Newbie kan du bara köra en enda tävling. Nästa steg är Rookie.

ROOKIE: En klass för dig som nyligen börjat tävla och vill fortsätta utvecklas som Flat Track förare. Alla motorcyklar beskrivna i 15.5.11  är tillåtna i Rookie om inget annat anges i tilläggsreglerna. Flat Track däck 18” eller 19” är att föredra men inget krav. Cross/enduro, dubbat eller spik ej tillåtet. Nödstopp/dödare och hajfena är obligatoriskt. Frambroms ska kopplas ur eller monteras av. I klassen Rookie kan du max köra en säsong. Det är inte heller tillåtet att köra Rookie och andra högre klasser samtidigt. Har du valt att gå upp till PRO, ELECTRIC, THUNDERBIKE, VINTAGE/MODERN, CLASSICS eller HOOLIGAN kan du inte gå tillbaka och tävla Rookie igen.

450/DT X: Modifierad Cross/Enduro motorcykel, två- eller fyrtaktsmotor. Tvåtakt max 250cc, fyrtakt max 450cc. Flat T rack däck 19” – skärning av däck ej tillåtet. Frambroms är ej tillåtet, bakbroms obligatoriskt. Nödstopp/dödare och hajfena är obligatoriskt. OBS: Inga elektroniska hjälpmedel som launch control och tracktion control är tillåtna ej heller knappar som går att nå under körning, förutom startknapp och dödare.

ELECTRIC: En helt ny klass som, tills vidare, körs klass i klass med likvärdiga maskiner och likvärdig prestanda. Se respektive klass för övriga specifikationer och regler.

Frambroms är ej tillåtet och ska kopplas ur eller monteras av. OBS: att vissa modeller som exempelvis Harley-Davidson XR 750 kan köras både i Vintage och i Vintage Modern Classics beroende på antalet anmälda i klassen.

TRUE GOLD: Äldre motorcyklar upp till och med 1959 (första tillverkningsår) med stötstångsmotorer samt sidventilsmotorer, stel ram. Motorer med OHC – överliggande kam är ej tillåtet. Flat Track däck 19” är att föredra men inget krav. Cross/enduro, dubbat eller spik ej tillåtet. Nödstopp/dödare är inte obligatoriskt men rekommenderas. Frambroms är ej tillåtet och ska kopplas ur eller monteras av.

REAL DEAL: Äldre autentiska flat trackmaskiner från 60 och 70-talet. Enkeldämpare och up-side-down gaffel är ej tillåtet. Flat Track däck 18” eller 19” är att föredra men inget krav. Cross/enduro, dubbat eller spik ej tillåtet. Frambroms ska kopplas ur eller monteras av. Nödstopp/dödare är obligatoriskt.

MODERN CLASSICS: Från 70- och 80-talets första hälft. Flat Track däck 18” eller 19” är att föredra men inget krav. Cross/enduro, dubbat eller spik ej tillåtet. Frambroms ska kopplas ur eller monteras av. Nödstopp/dödare är obligatoriskt.

THUNDERBIKE: 500cc och uppåt. Flat Track däck 18 ” eller 19” är att föredra men inget krav, cross/enduro, dubbat eller spik ej tillåtet. Frambroms är ej tillåtet, bakbroms är obligatoriskt. Nödstopp/dödare är obligatoriskt.

HOOLIGAN: För twinnar över 750cc med original fabriksram, sving/bakram kan modifieras något. Flat Track däck 18 ” eller 19” är att föredra men inget krav, cross/enduro dubbat eller spik ej tillåtet. Frambroms är ej tillåtet, bakbroms är obligatoriskt. Nödstopp/dödare är obligatoriskt.

SUPERGIRL: Körs klass i klass som en cup över en säsong och eller över en enda tävling med placering efter tid eller poäng där tid på enskilda förare inte är möjlig att ta. Supergirl är en ren damklass där alla tjejer, oavsett ålder, motorcyklar och klasser i reglementet, utom Newbie och Rookie, är tillåtna.